Binary -3166527-1394107Fra venstre: Bjarte Næss (Skanska), Richard Hafver (Skanska), May Bente Hiim Sindre (SVV), Trond Pettersen Valeur (Skanska) og Ingunn Foss (SVV).

Tekst: www.vegvesen.no

- Er det en vei som er etterlengtet, så er det E16 Bjørum-Skaret. Den har vært planlagt lenge, og er ikke ny i NTP-sammenheng. Trykket på veien er stort, og den er ikke bygget for det trykket den har i dag. Den er rett og slett blitt en flaskehals. Det å fjerne flaskehalser, vil jeg si at er noe av det beste vi politikere vet å bevilge penger til, sa Samferdselsminister Knut Arild Hareide i sin tale fra kjøkkenbordet hjemme i Solemskogen.

I likhet med ministeren, talte også Kjell Inge Davik (Utbyggingsdirektør i SVV) og Steinar Myhre (konserndirektør i Skanska) fra hjemmekontoret.

Ingunn Foss (prosjektdirektør for utbyggingsområde sørøst) var én av fem som fikk være fysisk til stede på området, i henhold til de lokale smittevernreglene. Sammen med henne var May Bente Hiim Sindre (prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret-Høgkastet), Trond Pettersen Valeur (regiondirektør i Skanska), Bjarte Næss (prosjektleder Skanska) og Richard Hafver (formann og fører av gravemaskinen).

- I dag har dagen kommet som vi har gledet oss til. I dag skal vi markere anleggsstarten for nye E16 Bjørum-Skaret. Det kommer til å bli fire år med anleggsvirksomhet, det kommer til å bli støy og støv - men det kommer til å bli veldig bra, sier Ingunn Foss.

Digital prøvekanin

Korona traff verden, akkurat i det E16 Bjørum-Skaret sto klare på springbrettet. Det har vært et langt digitalt år, for prosjektet.

- 16. mars 2020 gikk fristen ut for å levere inn forespørsel om å delta i konkurransen om å bygge ny E16 fra Bjørum til Skaret. Da hele landet stengte ned, satt vi fristen på vent - til vi hadde fått en oversikt over denne nye og høyst uklare situasjonen, forteller May Bente Hiim Sindre, prosjektleder for E16 Sandvika-Skaret-Høgkastet.

Fristen ble satt på frys i 14 dager. Det ble bestemt at den ene prosessen etter den andre kunne gjennomføres digitalt. Anskaffelsen, omreguleringer, prosjektering, samhandling og oppstart har alt foregått på dataskjermen.

- Tilbakemeldingene fra entreprenør, rådgiver og interne er at det digitale samarbeidet har fungert overraskende bra. Vi har vært gjennom en akselerert utvikling innen bruk av digitale plattformer for samarbeid. Vi har fortsatt mye å lære, men alle har sett hvilket potensial som ligger i bruk av digitale samhandlingsverktøy, forteller prosjektlederen.

E16-prosjektet har vist at det er mye som kan gjøres på digitale plattformer, men én ting er sikkert - det blir ikke bygget vei av å sitte på Teams.

- Det er stor stas å endelig komme i gang med arbeidene. Vi gleder oss til å møtes ute i felt, fysisk på møter og rundt kaffemaskinen når vi får lov til det igjen, sier May Bente Hiim Sindre.

SE HELE ARRANGEMENTET HER!

 Trond Valeur Og May Bente Hiim SindreFørste spadetak E16 Bjørum-Skaret: Trond Pettersen Valeur (Skanska) og May Bente Hiim Sindre (SVV) holdt felles tale. (Foto: Statens vegvesen)