Samferdselsdepartementet har i dag lagt frem forslag om utbygging
og finansiering av ny vei over Sollihøgda. - Nå tar vi et nytt,
viktig skritt for å bygge bedre vei mellom Sandvika og Hønefoss.
Den sterkt trafikkerte E16-strekningen Bjørum - Skaret vil med
dette få høyere standard, bli sikrere og få bedre trafikkavvikling.
Dette er en viktig satsing for å knytte sammen viktig bo- og
arbeidsregioner, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Hele
strekningen på 8,4 km er planlagt som firefelts motorvei med
fartsgrense 100 km/t.
Det skal bygges en tunell på om lag 3,4 km under Sollihøgda og en
tunell på om lag 0,8 km under Bukkesteinshøgda. I tillegg skal det
bygges tre planskilte kryss, en døgnhvileplass for tungtransport,
en rasteplass og holdeplasser for busser i tilknytning til de
planskilte kryssene. - Utbyggingen vil også gi et mye bedre og
sammenhengende tilbud for gående og syklende på hele strekningen,
påpeker Solvik-Olsen. Dagens E16 vil inngå i et
lokalvegsystem.
Finansieringen er basert på statlige midler og bompenger. Det vil
bli fire nye automatiske bomstasjoner, to på ny E16 og to på dagens
E16.
Totalkostnaden er beregnet til 4,2 milliarder kroner. Anleggsstart
blir i 2018 og trafikkåpning i 2022.
Fakta:
E16 over Sollihøgda er hovedveiforbindelsen mellom Oslo og
Ringerike og inngår i forbindelsene mellom Østlandet og Vestlandet
både via E16 over Filefjell, riksvei 7 over Hardangervidda og
riksvei 52 over Hemsedal.