Samferdselsdepartementets miljøseksjon fikk være med Statens vegvesen ut på befaring på E16 Bjørum-Skaret, her har gruppa en stopp på Skoglund. (Foto: Statens vegvesen)
Den nye veien mellom Bjørum i Bærum kommune og Skaret i Hole kommune er et prosjekt av store dimensjoner, og anleggsarbeidet foregår mens trafikken over Sollihøgda som er hovedvei mellom Oslo og Bergen går som normalt. Statens vegvesen og entreprenør Skanska deltok på befaringen hvor miljøseksjonen- ikledd verneutstyr for anledningen, ble transportert med buss gjennom anleggsområdet.
Når den nye veien er klar vil lokalbefolkningen på Sollihøgda få bedret miljø, både med hensyn til luft og støy, mye av veien vil gå under Sollihøgda i en tunnel på 3,4 kilometer.
- Området ligger i nær tilknytning til sårbart vassdrag, naturreservat og markagrensen, og vi jobber målrettet med mange ulike ytre miljø-tiltak. Vi fikk mange gode spørsmål underveis på befaringen, og miljøseksjonen var fornøyde med det vi presenterte, sier prosjektleder May Bente Hiim Sindre fra Statens vegvesen.
Miljøtiltak på strekningen Sandvika-Wøyen som er ferdigstilt:
Ivaretagelse av vassdrag langs Bjørum-Skaret:
Vegvesenet og entreprenør Skanska skal bygge 8,4 kilometer firefelts motorveg dimensjonert for fartsgrense på 100/110 km/t. Halve strekningen består av to tunneler: Bukkesteinshøgdatunnelen på cirka 800 meter og Sollihøgdatunnelen på 3,4 kilometer.
I all hovedsak er dette et fjellanlegg, noe som innebærer til dels store bergskjæringer i tillegg til tunnelene. Det skal sprenges ut og transporteres ca. 3 millioner kubikk bergmasse internt i hele vegtraseen. Den nye veien åpner for trafikk sommeren 2025.
Tekst: www.vegvesen.no