Forslag til ny NTP (2022-33) presentert 19. mars
Regjeringen la frem forslag til Nasjonal transportplan 2022-2033
fredag 19. mars.
Her er omtalen av de konkrete prosjektene som berører E16.
Viken:
- E16 Skaret-Høgkastet, Hole kommune
Prosjektet overføres til Nye Veiers portefølje. Det skal bygges om
lag 9 kilometer med firefelts vei med 110 km/t. Veien har stor
trafikk, mange ulykker og en del mindre ras. Deler av den nye veien
vil ligge i tunnel. Nye Veier har ikke beregnet kostnadene for
strekningen, men tidligere kostnadsanslag gjort av Statens vegvesen
ligger på om lag 3 milliarder kroner. I tråd med Nye Veiers mandat
vil det være opp til styret i selskapet å vurdere
utbyggingsrekkefølge og oppstartstidspunkt.
- E16 Høgkastet-Hønefoss (FRE16), Hole og Ringsaker
kommuner
Regjeringen vurderer å overføre prosjektet til Nye Veiers
portefølje. Prosjektet er en del av Fellesprosjektet E16 og
Ringeriksbanen (FRE16). Prosjektet bygges ut samtidig for å utnytte
samspillet mellom vei og jernbane. Det gir gode og praktiske
løsninger, særlig der prosjektet medfører inngripen i miljø og
natur. Veien skal bygges ut som firefelts med 110 km/t. Når
prosjektet står ferdig, vil det være sammenhengende trafikksikker
firefelts vei mellom Sandvika og Hønefoss. Kostnadsanslaget for
veien er 9,3 milliarder kroner. Det er prioritert byggestart i
første seksårsperiode, men i tråd med Nye Veiers mandat vil det
være opp til styret i selskapet å vurdere utbyggingsrekkefølge og
oppstartstidspunkt dersom prosjektet overføres selskapet.
- E16 Eggemoen-Jevnaker-Olum, Jevnaker og Ringerike
kommuner
12,4 kilometer ny tofelts vei. Strekningen er i dag delvis
svingete og smal, med stedvis lav fartsgrense og mange ulykker.
Prosjektet er under bygging, og har et kostnadsanslag på 3
milliarder kroner. Det er lagt til grunn et statlig bidrag på 139
millioner kroner i første seksårsperiode for å fullføre
prosjektet.
- E16 Bjørum-Skaret, Bærum og Hole
kommuner
8,4 kilometer med firefelts motorvei med 100 km/t, deler av
strekningen i tunnel. Prosjektet skal fjerne den store flaskehalsen
forbi Sollihøgda. Prosjektet starter opp i 2021 og har et
kostnadsanslag på om lag 4,8 milliarder kroner. Det er lagt til
grunn om lag 1,8 milliarder kroner i statlige midler i planperioden
for å fullføre prosjektet. Planlagt ferdigstillelse er 2025.
Innlandet:
- E16 Kvamskleiva, Vang kommune
Ny vei forbi et svært skredutsatt område, hovedsakelig i tunnel.
Veien er en viktig ferdselsåre mellom Østlandet og Vestlandet.
Prosjektet har et kostnadsanslag på 685 millioner kroner, og er
under bygging. Det er lagt til grunn 332 millioner kroner i første
seksårsperiode for å fullføre prosjektet.
Vestland:
- E16 Arna-Stanghelle, Bergen og Vaksdal
kommuner
Prosjektet er en del av fellesprosjektet E16/Vossebanen
Arna-Stanghelle, der både vei og bane skal bygges ut mellom Bergen
og Stanghelle. Veistrekningen er svært skredutsatt med mange
trafikkulykker. Strekningen på om lag 27 kilometer vil i all
hovedsak gå i tunnel. Kostnadsanslaget for veiutbyggingen er på
13,7 milliarder kroner. Det er prioritert byggestart i første
seksårsperiode med et statlig bidrag på 4,3 milliarder kroner.
- E16 Hylland-Slæen, Aurland kommune og Voss
herad
Skredsikring av en strekning i Nærøydalen. Den nye veien gjør også
at det ikke vil være behov for å oppgradere Stalheimstunnelen og
Sivletunnelen i henhold til tunnelsikkerhetsforskriften.
Strekningen vil kortes ned fra ti til åtte kilometer.
Kostnadsanslaget for prosjektet er 1,5 milliarder kroner. Det er
prioritert byggestart og fullfinansiering i første
seksårsperiode.
Mer om regjeringens forslag til ny NTP på www.regjeringen.no